心の哲学の勉学事始め2-10 |
Donald Davidson and Jaegwon Kim agree with the reductionists that only physical and mechanical principles explain anything. But they insist that phenomenal experience, such as the experience of seeing a sunset, adds something to a human life that a computer might lack. Kim and Davidson both said that phenomenal qualities are supervenient properties of brains: properties arising simply because the physical processes in the brains were working. The supervenience of mental phenomena on brain activity like this is understood as paralleling the supervenience of smoke on fires: the smoke does not causally effect the fire, but will be there, as a by-product, whenever a fire is occurring.
These philosophers thus avoided denying the reality of mental experience, but the supervenient phenomenal properties are here viewed as playing no causal role in thinking or action. This supervenient view, of mental phenomena being causally-ineffective emergent properties of the brain, is similar to the position in philosophy of mind called epiphenomenalism随伴現象説.
*随伴現象説(Epiphenomenalism)とは、心の哲学において、物質と意識の間の因果関係について述べた形而上学的な立場のひとつで、『意識やクオリアは物質の物理的状態に付随しているだけの現象にすぎず、物質にたいして何の因果的作用ももたらさない』というもの。
**付随性(ふずいせい、スーパーヴィーニエンス、supervenience)は、哲学、その中でも特に心の哲学で使われる用語で、異なるレベルの特性の間に定義される強い依存関係のこと。厳密な定義は次のような形で与えられる。
『おこりうるどの二つの状況を考えても、特性2に関して異なりながら、特性1は同一だ、ということがない』ならば、特性2は特性1に付随している。
一般的な用法として、特性2として心的な性質(命題的態度やクオリアなど)を、そして特性1として脳の物理的な状態(ニューロンの状態、神経伝達物質の濃度など)を考え、心的な性質の物理的な状態に対する付随性を議論する事が多い。すなわち「心的な性質は脳の物理的な状態に完全に依存して生起している」という事を言いたいときに、「心的な性質は脳の物理状態に付随している、(またはスーパーヴィーンしている)」などという風に使う。これはすなわち『おこりうるどの二つの状況を考えても、心的な性質に関して異なりながら、脳の物理状態が同一だ、ということはない』という意味である。(Wikipedia)